BIO


Photo by Bernardo Sassetti






(English)

The title TGB is not necessarily a Portuguese translation of "Taking Care of Business," though it certainly could be. In this case, the acronym only refers to the instrumentation: Tuba, Guitarra y Bateria (tuba, guitar and drums), certainly one of the more original instrumental combinations to occur in the history of improvised music. Joe Daley and Ray Draper, after all, had to rely on much more traditional instrumentation for their rare leadership opportunities (Draper's band including John Coltrane, among others), but the uniqueness of instrumentation naturally yields to a unique and cooperative ensemble voice.

TGB is formed of some of the most uncompromising and acclaimed musicians in Portugal: the young tubaist Sérgio Carolino, guitarist Mário Delgado and drummer Alexandre Frazão. Though they have played a number of concerts in their home country, this is their first recording as a unit. Delgado is probably the most noted improviser in the group; he currently leads a frantic quintet with Frazão and the ubiquitous Carlos Barretto in the bass chair, a group that recalls some of Tim Berne's and Ray Anderson's bands in both instrumentation and feel.

Delgado's guitar playing is an interesting and complicated stylistic hodgepodge of rock, jazz, country and traditional Mediterranean influences, moving from heavily distorted gutbucket shenanigans to the most fleet (yet still dissonant) maneuvers. Carolino is a serious technician, as he parallels (rather than smears along with) Delgado's guitar lines throughout the often freewheeling head arrangements and approaches multiphonics with all the verve of trombonists like Albert Mangelsdorff (see the intro to "Lilli's Funk").

There is a rather strong rock element to the proceedings, though the complexity of interaction between the three and the intricacy of the arrangements certainly spells "jazz." Much of this is, of course, due to the combination of Delgado's pyrotechnics and the insistent propulsion of Frazão, but if it is a jazz-rock hybrid, then certainly it has fallen far from the tree. After all, these elements coalesce to create a balanced whole rather than a dichotomy of influence, and the seamless way in which textural jumps are completed just serves to bolster the TGB manifesto. It is with this in mind that explorations of themes by Ellington, Monk and Powell can stand up alongside a Led Zeppelin cover, funky jaunts and moody freedom, and all the better for it.

What could have seemed on the surface like an experiment in instrumentation over a few choice themes or a lapse into noodling is in reality a prime example of not only a unique and telepathic ensemble unity, but an approach that circumvents all conventions of both rock and improvised music. Delgado, Carolino, and Frazao would probably hate to hear it uttered, but if "fusion" really equals synthesis, then they have created one of the most valuable fusion records of the past thirty years.

Clifford Allen / All About Jazz

•TGB records on Clean Feed

 
TGB / Tuba Guitarra e Bateria
 


 Evil Things






Photo by Rodrigo Amado

 (Portuguese)
Os TGB apresentam Evil Things, o segundo álbum editado pela Clean Feed. 
A troupe da tuba, guitarra e bateria confirma-se como uma proposta a ter seriamente em conta no espectro geral da música criativa, ao lado dos News For Lulu de John Zorn ou do Tiny Bell Trio. 
O formato instrumental é invulgar, mas ainda mais o que os elementos constituintes (Sérgio Carolino, Mário Delgado e Alexandre Frazão) dos TGB fazem com ele. 
Quando estamos na presença de uma tuba e não existe um contrabaixo à vista, presumimos que as suas funções são substitutivas deste. Errado: executante de renome internacional com actividade partilhada entre a música erudita (clássica e contemporânea) e o jazz, Carolino utiliza a sua ferramenta de trabalho tanto ritmicamente como para construir melodias enquanto solista. 
Este vai e vem nos parâmetros musicais do trio redefine também os papéis dos seus companheiros. A guitarra de Delgado ora estabelece malhas de suporte, ora coloca-se à frente, de algum modo evidenciando a formação deste veterano músico da cena nacional com John Abercrombie e Bill Frisell e o seu gosto por guitarristas que fizeram largo uso da distorção e do "feedback" como Jimi Hendrix e Jimmy Page (Led Zeppelin). 
Na bateria, Frazão é muito mais do que um marcador de tempos e métricas, ou não tivesse estudado com o mestre Max Roach, o mais melódico dos percussionistas da história do jazz. A nível de abordagens e de escolha de repertório este projecto revela-se único: com composições dos próprios ou pedidas emprestadas ao "songbook" jazzístico, à música popular portuguesa e ao rock, erigiu uma música muito actual e multifacetada, com largo espaço para a improvisação e um notável equilíbrio entre os préstimos individuais e o chamado "efeito de grupo".

Distinções

-O concerto no Braga Jazz foi incluído na lista dos melhores concertos de Jazz de 2003, pelo Diário de Notícias.

-O concerto no Festival de Jazz de Lagos foi incluído nos melhores concertos do ano de 2004 pelo site jazzportugal.

-Sérgio Carolino foi considerado músico português em destaque pelo mesmo site.

-O CD TGB foi incluído na lista dos melhores discos de 2004 pela revista Blitz.

-O CD TGB foi incluído na lista dos melhores discos de 2004 pelo jornal Expresso.

-O CD TGB foi incluído na lista dos melhores discos de 2004 pelo jornal Diário de Notícias.

-O tema “Só” foi incluído no CD “Exploratory Music from Portugal” lançado pela revista WIRE no final de 2004.

-O disco “TGB” foi galardoado com o Prémio Carlos Paredes em 2005